بروزرسانی: 16 آذر 1404
هوش مصنوعی در صنعت خودرو؛ همراهی برای رانندگان دیجی کالا مگ
هوش مصنوعی در صنعت خودرو؛ همراهی برای رانندگان دیجی کالا مگ
از طرف دیگر برخی سهامداران منتظر انتخابات ایران در خرداد ۱۴۰۰ و تصمیمات دولت جدید بودند. به عبارت دیگر هر چند خبر بازگشت آمریکا به برجام، معامله گران بورس را به سهام خودرویی امیدوار کرد، اما در پیش بودن انتخابات ایران، آن ها را از انجام معاملات پرحجم باز می داشت. قطعا تصمیمات دولت جدید و هم زمان با آن، بازگشت آمریکا به برجام، صنعت خودرو ایران را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد.
- اگرچه ایده هایی مبنی بر جداسازی جاده های تردد اتومبیل های خودران و اتومبیل های هدایت شده توسط انسان وجود دارد اما پیاده سازی این ایده در صورتی که ماشین های خودمختار به تولید انبوه برسند و نسل بعدی تماما استفاده از این اتومبیل ها باشد فکر هوشمندانه ای به نظر نمی رسد.
- بالاخره این رکورد پس از ۲۲ سال و با رسیدن به تیراژ ۱۱۰ هزار دستگاه پیکان در سال ۷۹ شکسته شد.
- البته در مقاطعی به بهانه حمایت از تولیدکنندگان، ارز ترجیحی توزیع شده است که این نیز نه تنها کمکی به صنعت نکرده است بلکه منجر به حضور شبه تولیدکنندگان برای دریافت رانت ناشی از این سیاست شده است.
- باتوجه به اعلام کمپانی سازنده، این ماشین پرنده تا سال 2023 اگر امکان تولید انبوه پیدا کند به عنوان تاکسی های هوایی استفاده می شود و بعید نیست برای استفاده عموم با اعمال شرایط و قوانینی قابل استفاده باشد باید ببینیم شرکت های تکنولوژی اتومبیل چه راه حلی برای این حوزه پیاده خواهند کرد.
- از جمله اقدامات مردمی که برای رویارویی با این وضعیت ایجاد شد می توان به کارزار نه به خودروی داخلی اشاره نمود.
ایران از صنعت فولاد قوی برخوردار است که این امر آن را در تامین تقاضای فولاد در بخش خودرو خودکفا می کند. این کشور سرمایه گذاری قابل توجهی در توسعه قابلیت های تولید فولاد از جمله ایجاد کارخانه های مدرن فولاد و پذیرش فناوری های پیشرفته کرده است. این زنجیره تامین داخلی منبع مطمئن و مقرون به صرفه فولاد را برای سازندگان خودرو تضمین می کند و از رشد صنعت خودروسازی ایران حمایت می کند. در سال ۱۳۸۵ به دنبال مقاوت ایران در برنامه هسته ای، موضوع تحریم ها علیه کشور مطرح شد.
تاثیر برجام بر صنعت خودرو
انحصار در صنعت خودروی ایران اشاره به مجموعه عواملی دارد که منجر به ایجاد بازار تک قطبی در صنعت خودروی ایران و در نتیجه کاهش کیفیت و افزایش بی رویهٔ قیمت محصولات شده است. دو قطب خودرو سازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا در راس فهرست انحصار گران هستند. از طرفی با بررسی میزان تولیدات خودروی کشور طی چهار سال اخیر درمی یابیم که میزان تولیدات کشور در حدود 1 میلیون تن خودروی سواری می باشد. نظر به سند چشم انداز سال 1404 ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشور ایران تا این سال باید به تولید 3 میلیون تن خودروی سواری داخلی با مصرف داخلی 2 میلیون تن و صادرات 1 میلیون تن دست یابد.
تحلیلی بر ریشه های فاصله کیفیت صنعت خودرو در ایران و جهان
می توان گفت تاریخچه خودرو دارای تفسیرهای مختلفی می باشد و افراد متفاوتی ادعا می کنند که خودروهای مختلفی را ساخته اند. اما اگر بخواهیم با قوی ترین دلایل به تاریخ اسناد کنیم، می توان گفت اولین ساخته بشر در زمینه خودروها توسط فردیناند فربیست در سال ۱۶۷۸ ساخته شد. اما پس از گذشت یک قرن خودروی بخاری توسط نیکلاس جوزف کان فرانسوی در سال ۱۷۶۷ ساخته شده است. می توان گفت موتورهای احتراقی به عنوان بهترین و ضربه زننده ترین نیروی محرکه برای رشد صنعت خودروسازی در سال ۱۸۶۰ توسط یک بلژیکی اختراع شد. پس از گذشت چندین سال شرکت بنز اولین ماشین را با موتور احتراقی به همه جهانیان معرفی کرد. پس از آن نمونه های مختلفی از این ماشین ها در دنیا رواج پیدا کردند که از عمده تولیدکنندگان این ماشین ها می توان به شرکت بنز و رولز رویس شاره کرد.
به صورت کلی این حاشیه سود ارتباط مستقیمی با لوکس و اسپرت بودن خودرو های تولید شده دارد. به بهانه روز جهانی کیفیت، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مقاله ای تحلیلی به دلایل و ریشه های فاصله کیفیت صنعت خودرو ایران و جهان پرداخته است. همان طور که در نمودار مشاهده می شود، قیمت مصوب پژو پارس سال و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دچار کمترین افزایش قیمت نسبت به نهاده های تولید و بازارهای موازی شده است. پیشرفت تکنولوژی مانند همه ی پیشرفت ها همیشه راحت نبوده و با چالش هایی رو به رو است. نمی توان مسائل و مشکلات بر سر راه توسعه خودروهای خودران را فقط بحث تولید و تکثیر آن دانست.