بروزرسانی: 05 دی 1404
هوش مصنوعی در صنعت خودرو؛ همراهی برای رانندگان دیجی کالا مگ
هوش مصنوعی در صنعت خودرو؛ همراهی برای رانندگان دیجی کالا مگ
همچنین این بررسی ها حاکي از آن است که در صنعت خودرو بيشترين ارزش افزوده در انتهاي زنجيره تامين خودرو و در ارتباط با خدمات پس از فروش محقق مي شود. اگر اقدامی در این حوزه صورت نگیرد، شکاف تکنولوژی در این زمینه، رفته رفته با شرکت های مطرح خودروسازی جهانی بیشتر می شود. در این صورت نمیتوان از خودروسازان کشور انتظار داشت خدمات و محصولاتی در سطح خودروسازان بزرگ جهان ارائه کنند. صنعت خودرو سازی کشورمان با قدمت بیش از 50 ساله خود، تا کنون شاهد فراز و نشیب های بسیاری بوده است. این صنعت به دلیل ارتباط گسترده با زنجیره ی بالادستی و پایین دستی خود و همینطور جایگاه ارزشمندی که در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و از شاخص های توسعه یافتگی محسوب می شود.
- این شرکت روی فروش خوب اولین "کراس اوور" ساخت ایران در روسیه حساب باز کرده است.
- صنعت خودرو سازی در ایران در سال های اخیر شاهد رشد و توسعه چشمگیری بوده است که فولاد نقش بسزایی در این پیشرفت داشته است.
- در نخستین میز داخلی سازی صنعت خودرو، قراردادهای داخلی سازی قطعات خودرو به ارزش 740 میلیارد تومان با 32 شرکت قطعه ساز منعقد شد تا از این طریق بیش از 85 میلیون یورو کاهش ارزبری طی یک سال ایجاد شود.
- چین در حالی با تولید بیش از 20 میلیون دستگاه خودرو در سال (بیش از 2 برابر ایالت متحده و یا ژاپن) در جایگاه اول قرار دارد که تیراژ تولید خودرو در این کشور در شروع قرن جدید تنها 2 میلیون دستگاه بوده است.
- این محصولات جدید تا در چرخه عمر خودشان بیایند، و رشد کنند و در بازار جایگاه پیدا کنند، زمانبَر است.
در هر دو مورد بومی سازی محصولات پاسخی به سطح درآمد متفاوت مشتریان خواهد بود. این موضوع کم و بیش درباره فیات پاندا برای اروپا و فیات موبی برای آمریکای جنوبی صدق می کند. به دلیل فاصله درآمدی، قوانین و تفاوت سلایق بین بازارهای مختلف، مثال های زیادی از بومی سازی وجود دارند. یکی از مشهورترین موارد به تویوتا تاکوما برای آمریکای شمالی و هایلوکس برای باقی بازارها مربوط می شود. نیسان هنوز هم چهارمین نسل میکرا را در آمریکای لاتین و با نام مارس عرضه می کند درحالی که جدیدترین نسل آن در دسترس مشتریان اروپایی است.
بازار بورس به دور از تنش
در این راستا شناخت ساختارهای داخلی، ارزیابی روندهای جهانی، بررسی آخرین تحولات فناورانه، برنامه های ملی و فناوری، شناخت و توسعه شبکه های مورد نیاز و … از مهم ترین اقداماتی است که باید صورت گیرند. با انجام این اقدامات سازمان های بزرگ و نهادهای دولتی می توانند برنامه ریزی های دقیق در خصوص انتخاب های فناورانه، تدون پیوست های تکنولوژی، تنظیم مقررات و سیاست گذاری های کلان و … دست یابند. تقریبا در تمامی کشورهای جهان صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از صنایع بسیار مهم و مورد توجه شناخته می شود؛ صنعت خودرو را می توان به عنوان یکی از مهم ترین بخش های صنعت حمل و نقل در دنیا دانست که بسیاری از تحولات فناورانه و توسعه محصولات جدید در آن رخ می دهد. بر اساس آمار ارائه شده یکی از معتبرترین مجموعه های تحلیل صنعت، حجم گردش مالی صنعت خودرو در سال ۲۰۱۷ تنها برای کشورهای عضو OECD بیش از ۳ هزار و ۳۹۵ میلیارد دلار بوده است. رئیس جمهوری صبح امروز (یکشنبه) با حضور در صحن علنی مجلس، ضمن اشاره به افزایش تولیدات صنعتی و از جمله خودرو، بر ادامه روند افزایش تولید خودرو با تمرکز بر تولیدِ با کیفیت تاکید کرده و معتقد است که کمبودها با واردات جبران خواهد شد. زیان دهی صنعت در این سال به دلیل افزایش 84 درصدی بهای تمام شده صنعت خودروسازی بود که البته دور از انتظار هم نبوده است.
آخرین قیمت خودروی محبوب جوانان در بازار
به همین منظور، وزارت صنعت، معدن و تجارت در نسخه به روز شده سند راهبردی خود در بخش صنعت خودرو، هدف گذاری کرده تا ۳میلیون دستگاه خودرو با سطح استاندارد آلایندگی روز اتحادیه اروپا را در سال ۱۴۰۴تولید و ۳۳درصد از آن را صادر کند. همچنین براساس این سند راهبردی مقرر شده، تولید خودرو تجاری به ۱۲۰هزار دستگاه با محوریت صادرات ۲۵درصدی افزایش یابد. این سند راهبردی در ادامه اقدام به تشریح راهبرادهای ۹گانه با ۷۱گام اجرایی برای توسعه صنعت خودرو کرده است. ما در مجلس باید به دستورالعمل اجرای قوانین نیز توجه کنیم، زیرا ممکن است دولت با تدوین این دستورالعمل شرکت های تولیدکننده خاص یا کشورهای تولیدکننده خاصی را برای واردات خودرو در نظر گیرد و این موضوع قانون را از حیض انتفاع می اندازد. با واردات خودروهای کارکرده بدون توجه به داشتن نمایندگی در کشور، قیمت قطعات خودروها در داخل افزایش می یابد و سوداگران به سراغ این حوزه می روند.
فورد آمریکا ساخت کارخانه ۳.۵ میلیارد دلاری باتری خودروهای برقی را متوقف کرد
فولادسازان ایرانی با تولید فولاد باکیفیت با قیمت های رقابتی می توانند فرصت های صادراتی را کشف کرده و به درآمد ارزی کمک کنند. این گسترش بازار صادرات می تواند صنعت فولاد داخلی را بیشتر تقویت کند و اقتصاد کلی را تقویت کند. علاوه بر این، تولیدکنندگان فولاد و شرکت های خودروسازی برای کشف فناوری های نوظهور مانند وسایل نقلیه الکتریکی و رانندگی خودران با یکدیگر همکاری می کنند. با تطبیق ویژگی های فولاد برای پاسخگویی به الزامات منحصر به فرد این فناوری ها، صنعت خودروسازی ایران همچنان در خط مقدم نوآوری باقی می ماند و باعث رشد و رقابت در آینده می شود. از سوی دیگر، این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان داخلی، کیفیت قطعات و پروسه مونتاژ و درنتیجه تولید خودروی باکیفیت را افزایش داد؛ ولی خودروسازان هشدار می دهند که این کار نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است که درنهایت، منجر به افزایش قیمت تمام شده محصولات می شود. به اعتقاد کارشناسان خودرو وقتی مصرف کننده انتخابی جز خرید چند مدل خودروی داخلی ندارد، خودروسازان نیز انگیزه ای برای صرف هزینه در راستای ارتقای کیفی محصولاتشان پیدا نمی کنند.